Diet Yang Sesuai untuk Si Syomel

Kucing domestik juga tidak boleh disesuaikan dengan diet sayuran kerana mereka tidak dapat mencerna beberapa nutrisi yang mereka perlukan dan yang tidak ada atau jarang berlaku dalam makanan mereka.

Hal ini berlaku terutama untuk taurin, vitamin A (kucing tidak boleh menukar A pro-vitamin yang terdapat pada sayuran untuk vitamin A yang tepat) dan asid lemak tertentu. Tidak adanya taurin boleh menyebabkan retina kucing untuk perlahan-lahan merosot, menyebabkan masalah mata dan kebutaan kekal akhirnya. Keadaan ini disebut degenerasi retina pusat. Susu lembu merupakan sumber paling minima kucing taurin dan dewasa umumnya laktosa tidak terurai. Laktosa susu tidak benar-benar selamat, tapi masih bukan pengganti daging. Ini berbeza dengan anjing kesayangan, yang sering diberi makan produk campuran daging dan sayur-sayuran dan boleh disesuaikan dengan diet vegetarian yang ditambah (walaupun suplemen mungkin lebih baik untuk anjing juga). Namun, sebahagian besar makanan kucing berjenama terutama biji-bijian berdasarkan, sering mengandungi sejumlah besar jagung atau nasi dan dilengkapi dengan daging dan mineral dan vitamin. Kucing telah dikenali suka mengunyah rumput, daun, tanaman hias dan semak-semak sebagai makanan untuk mengeluarkan apa sahaja yang mengganggu perut mereka. Beberapa tanaman rumah adalah makanan yang berbahaya bagi kucing.


Daun dari Lily Paskah boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang kekal dan kehidupan-mengancam untuk kucing.



Philodendron juga beracun bagi kucing. Sekitar dua pertiga daripada kucing mempunyai menyukai untuk catnip. Walaupun mereka umumnya tidak beria -ria, mereka akan sering menguling - guling di denganya, dan sesekali mengunyah akar dan daun - daunnya. Kesan ini biasanya relatif pendek, hanya berlangsung selama beberapa minit.  Selain itu, kucing telah dikenali untuk mengembangkan gemar untuk "makanan manusia" seperti ayam, kentang goreng, pizza, roti, ais krim, jus wortel, zaitun, sup tomato, dan burrito carnitas, serta eksotika kucing makanan seperti jagung kernel dan tembikai potong dadu. Tetapi banyak "makanan manusia" yang tidak baik untuk kucing, coklat, misalnya, boleh mengakibatkan sakit perut dan muntah kerana adanya teobromin.
.
Fabulouse Pets Haus @Puchong Utama 8

Post a Comment